زنده نگه داشتن کسب و کار در زمان بحران کرونا

با شدت گرفتن ویروس کرونا در جهان، تمامی کسب و کارهای خرد و کلان با مشکل عرضه و تقاضا مواجه شدند و افت قابل توجهی در فروش خود داشتند. حتی کسب و کارهای بزرگی مثل علی بابا و اسنپ در ایران هم از این غائله مستثنی نبودند. تعداد زیادی از کسب و کارها فکر کردند دنیا به آخر رسیده و پیش خود گفتند بزرگترین کمپانی های دنیا هم دچار رکود شده اند چه برسد به ما که در جهان سوم زندگی میکنیم و دستمان به جایی بند نیست! بحران همانطور که از اسمش پیداست خبر نمی¬کند و می¬تواند از یک شرکت تا یک کشور و حتی کل جهان را مثل “کرونا” درگیر خود کند. اولین چیزی که در مواجهه با بحران کرونا نباید فراموش کنیم این است که این بحران جهانی است و این فقط کشور ما نیست که به آن دچار است. اما باید گفت چه در ایران چه در کشورهای دیگر، تنها کسب و کارهایی برنده می¬شوند و می¬توانند جان سالم از این وضعیت به در ببرند که بتوانند با حفظ خونسردی، راهکارهای مطابق با این شرایط را اجرایی کنند. با به وجود آمدن این شرایط و اعلام سازمان جهانی بهداشت، اعلام شده است که تنها راه مقابله با این ویروس “در خانه ماندن” است، اما کسی نمی¬گوید کسب و کارها در این شرایط باید چه کاری انجام دهند؟! ما در ادامه به چندین راهکار مناسب برای کسب و کارها اشاره میکنیم.

حفظ خونسردی و واکنش موثر

تنها چیزی که شما می­توانید به آن تسلط کامل داشته باشید واکنشتان در برابر بحران است. حفظ خونسردی و اقدام به واکنش موثر می­تواند به شما کمک کند که تصمیم گیری بهتری در بحران داشته باشید . به جای اینکه خود را در برابر بمباران اخبار قرار بدهید، تمرکز خود را روی راه حل برای مشکلاتی که در کسب و کارتان پیش آمده قرار دهید و اینگونه اوضاع را در تحت کنترل خود نگه دارید. سعی کنید به طور منظم جلسات گروهی و تکی تشکیل دهید و با نظرسنجی و مشورت از همکاران و برخی مشتریان ویژه به راه حل هایی برای همگام سازی خدمات خود با اوضاع بحران برسید. همانطور که می­دانید حفظ سلامت کارمندان در این دوران باید جزو مهم ترین اولویت های هر مجموعه باشد و تا جای ممکن تمام جلسات به صورت آنلاین برگزار شود. همچنین از همکارانی که به دلیل موقعیت شغلی و خواست شخصی حاضر به فعالیت در محیط شرکت و خدمات رسانی به مشتریان می­شوند با پاداش و معرفی در شبکه اجتماعی قدردانی کنید.

شما و مشتریان در این بحران به یکدیگر نیاز دارید

فکر نکنید که تنها شما هستید که با این بحران فروشتان کاهش پیدا کرده و نگران سرمایه خود هستید، به این فکر کنید که به همین میزان مردم هم برای خرید لوازم ضروری خود مشکل دارند و می­خواهند با امنیت بالاتری مایجتاج خود را تامین کنند. پس باید به فکر هموار کردن مسیر بین خود و مشتری باشیم. امنیت خرید مشتری با استفاده از پرداخت های امن داخل سایت یا اپلیکیشن شما تامین می­شود اما اگر نمی­توانید شرایط فروش آنلاین را برای آنها فراهم کنید، امکاناتی را برای خرید غیرحضوری در نظر بگیرید(مثل ثبت سفارش تلفنی). فروش آنلاین به شما کمک می­کند محدودیت جغرافیایی از میان برداشته شود و حتی درصد فروش چند برابر شود. در زمان شیوع ویروس کرونا، بیش از هر زمان دیگری مشتریان نیاز دارند خیال آنها بابت بهداشتی بودن اجناس و جدی گرفته شدن این بحران توسط فروشندگان راحت شود تا بتوانند با خاطری آسوده مایحتاج ضروری خود را خریداری کنند. چندین راه برای القای حس اطمینان به مشتریان وجود دارد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می­کنیم:

1_ ارسال نکات بهداشتی در قالب پیامک می­تواند حس نوع دوستی شما را نسبت به هموطنان نشان دهد، به شرطی که این نکات خیلی گزیده و مرتبط با کسب و کار شما باشند.

2_ انتشار پست هایی از پشت صحنه آماده سازی محصولات که در این دوران با رعایت نکات بهداشتی انجام می­شود می­تواند بسیار کمک کننده باشد.

3_ همراه با محصولات ارسالی پد الکلی یا دستکش یکبار مصرف ارسال کنید و برای آنها بنویسید که چقدر سلامتی آنها برای شما مهم است و آموزش دهید چطور شروع به باز کردن بسته های خود بکنند تا هیچ آلودگی ای انتقال پیدا نکند.

4- تغییر بسته بندی ها به نحوی که میزان تماس کمتری با محصول داشته باشد و یا اینکه یک لایه سلفون جدید به محصولات اضافه شود تا با دور انداختن آن درصد انتقال بیماری بسیار کمتر شود، می­تواند بسیار موثر باشد.

قدرت پیامک در اپیدمی کرونا

در کنار حواشی اخبار مربوط به کرونا ویروس، پیامک یکبار دیگر قدرت خود را به همگان ثابت کرد! در این بحران هیچ کانال خبررسانی به اندازه پیامک نمی­توانست پیام های فوری وزارت بهداشت را به مردم برساند. وزارت بهداشت، مدارس، فروشگاه ها، مراکز دولتی و شرکت ها همگی از پنل ارسال پیامک برای اطلاع رسانی های ضروری  به مخاطبان خود استفاده کردند زیرا که هیچ ابزاری در دسترس تر و کارآمدتر از پیامک نمی­توانست پیام را به گوش مخاطبان برساند . در ادامه 3 راهکار پیامکی که می­تواند ناجی تمام کسب و کارها باشد را به اطلاع شما می­رسانیم:

استفاده از پنل پیامک برای اطلاع رسانی به مشتریان محلی

برای یک سوپرمارکت یا یک فروشگاه لباس کوچک که هیچ تجربه ای از فروش آنلاین ندارد و تمام مشتریان خود را به صورت سنتی از محله و منطقه خود دارد، کنترل این شرایط و سرپا نگه داشتن فروشگاه سخت است. می­توان گفت بیشترین آسیب ها از بحران کرونا را این سبک کسب و کارها که هیچ بستری در فضای انلاین برای ارتباط با مشتریان خود ندارند خواهند دید. اما راهی هوشمندانه برای این دسته از کسب و کارها وجود دارد تا بتوانند مخاطبان محلی خود را از وجود خود با خبر کرده و با ارسال شماره تماس خود به هم محلی ها اطلاع دهند که می­توانند به صورت تلفنی و از منزل سفارشات خود را ثبت کنند و در خطر ابتلا قرار نگیرند.

برای استفاده از این روش این مطلب را حتما بخوانید

این کار شاید در ابتدا هزینه مجزایی را برای ارسال پیامک و همچینن ارسال محصولات به هزینه های شما اضافه کند اما شما را از گرداب فراموشی نجات می­دهد.

استفاده بهینه از اطلاعات موجود از مشتریان مثل شماره تلفن

بهترین راهی که می­توانید خود را در ذهن مشتریان زنده نگه دارید و اعلام کنید در این بحران هم در کنارشان هستید و شرایط خود را با این موقعیت آداپته کرده اید، پیامک است. برای مشتریان خود پیامکی ارسال کنید و راه جایگزینی که برای این شرایط در نظر گرفته اید را اعلام کنید. به آن ها اعلام کنید که برای سهولت در خرید می­توانند از طریق تلگرام یا تلفن سفارش خود را ثبت کنند. همچنین اگر وب سایت داشته اید اما هیچ وقت فرصت نکردید مانور تبلیغاتی روی آن داشته باشید الان بهترین فرصت است که با استفاده از پیامک به مشتریان خود اطلاع دهید که سفارش های خود را به راحتی از طریق سایت شما انجام دهند.

ارائه کد تخفیف های پیامکی

حتما شما هم در این چند روز شاهد پیامک کدتخفیف اسنپ مارکت بوده اید و حتما می­دانید که اسنپ این سرویس خود را چند وقتی می­شود که لانچ کرده اما برای آن کمپین تبلیغاتی و اطلاع رسانی انجام نداده است. اسنپ با همراه شدن با موج اخبار کرونا توانست از این موقعیت با کمترین هزینه و به بهترین نحو برای معرفی سرویس جدید خود که خرید انلاین از سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها است استفاده کند. هم چنین اسنپ فود از ارسال غذاهای خام و نیم پز با ارائه کد تخفیف 10 تا 20 درصدی برای آنها خبر داد و اعلام کرد به دلیل اینکه ویروس کرونا در حرارت بالا از بین می­رود تصمیم به ارائه این سبک از محصولات گرفته شده است.

اگر هنوز برای کسب و کار خود سامانه پیامک تهیه نکرده اید از همینجا می­توانید شروع به ثبت نام کنید و بعد از 10 دقیقه شروع به کار کنید. نگران فعال سازی پنل و آموزش های اولیه نباشید زیرا که تیم ippanel در بحران کرونا در منزل و آنلاین هستند و خدمات خود را با سرعتی مشابه قبل به مشتریان ارائه می­دهند.


ثبت نام و فعالسازی پنل

نوشتهٔ پیشین
بهترین روش تبلیغات محلی
نوشتهٔ بعدی
کاربرد پیامک برای بیمارستان ها و پزشکان

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست